(Boekrecensie) Leren samenwerken tussen organisaties

Redactie | Verschijningsdatum 02-04-2015

Het draait in dit boek om de vele vormen van samenwerking waarbij meerdere partijen in onderlinge samenwerking een gezamenlijk doel nastreven. Denk daarbij onder meer aan inkoopcombinaties, coöperatieve verenigingen, franchiseformules, gezamenlijke R&D of shared servicecenters. Maar ook aan de vele vormen van publieke/private samenwerking, zoals de aanleg van de Noord/Zuid-metrolijn in Amsterdam, de HSL, de tweede Maasvlakte of het elektronisch patiëntendossier. We weten maar al te goed dat deze vormen van samenwerking tot forse problemen kunnen leiden. AH en zijn franchisenemers liggen rollebollend over straat, de Hypotheker is een aantal jaren geleden door onderlinge geruzie er bijna aan onderdoor gegaan. Om over de problemen bij private/publieke samenwerking (HSL, Metro, Stedelijk Museum) maar even te zwijgen. In de marketingwereld is het succes van samenwerking tussen Philips en DE (Senseo) overbekend. Maar mislukte samenwerkingen op R&D-gebied kennen we nauwelijks, terwijl er ongetwijfeld al duizenden mislukkingen zijn geweest. Kortom, de auteurs hebben een uiterst relevant en in de managementliteratuur onderbelicht onderwerp aan de orde gesteld. Zijn zij er ook in geslaagd een voor de beroepspraktijk zinvol boek te schrijven?

Gerelateerde artikelen



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag