(Case) Vodafone SmartPass - Glasnost
elsbetheilander@adfogroep.nl | Verschijningsdatum 03-09-2015
Omdat de smartphone een belangrijke rol in het leven van de consument speelt, heeft Vodafone vorig jaar maart in samenwerking met Visa een nieuw product geïntroduceerd; de SmartPass, waarmee consumenten contactloos kunnen betalen. Omdat verschillende banken al eerder media-aandacht kregen voor tests met contactloze betaalmethoden op stations moest er op creatieve wijze duidelijk worden gemaakt dat Vodafone deze markt serieus betreedt. Daarom werd de Amsterdamse Berenstraat, een van de bekende Negen Straatjes, voor één dag omgetoverd tot ‘walletless’-street. In deze straat waren portemonnees verboden en kon men enkel met de revolutionaire mobiele SmartPass betalen. Met een gelaagde strategie werden de verschillende mediadoelgroepen bereikt; ’s ochtends kregen financiële media een moment met de CEO van Vodafone, ’s middags waren er 1-op-1 gesprekken met consumentenmedia ingepland en ’s avonds mochten influencers met een SmartPass winkelen in de straat. In totaal werden 42 miljoen mensen bereikt met een totale mediawaarde van €550.000,-. De SmartPass was in de eerste week na release direct uitverkocht en de Nederlandse productintroductie van SmartPass was de beste in alle Vodafone landen.