De overheid als merk

Intelligence redactie | Verschijningsdatum 11-10-2006

De overheid bouwt voortdurend aan haar reputatie in de samenleving, of ze nu wil of niet. Hoe beter die reputatie, hoe effectiever zij kan optreden. Positionering betekent niet meer dan het bewust richting geven aan dat beeld. De basis voor een sterk overheidsmerk ligt in de relatie met de burger: betrouwbaarheid, een duidelijke koers en goede dienstverlening. Een lesje merkdenken voor de overheid. Mensen denken in hokjes. Op dat principe berusten stereotypen en vooroordelen, maar ook merken en reputaties. Het zijn allemaal omschrijvingen van hetzelfde fenomeen: mensen nemen waar, passen die waarneming in in hun bestaande kennis en slaan uiteindelijk een versimpelde en door henzelf vervormde weerslag van de werkelijkheid op in hun brein. En daarvan vergeten ze ook nog eens een gedeelte. Positioneren duidt op het kiezen van een positie ten opzichte van deze hokjesstructuur in het menselijk brein. Met welke producten, diensten, eigenschappen en ideeën wil een merk verbonden zijn? Welke rationele en emotionele behoeften dienen een merk te activeren? Ten opzichte van welke concurrenten? Op welk moment, in welk distributiekanaal? Positioneren is dus eigenlijk het manoeuvreren van een merk in het menselijk brein.

Gerelateerde artikelen



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag