De positieve effecten van negatieve publiciteit

Intelligence redactie | Verschijningsdatum 15-04-2008

Drs. Guido C.Q. de Wilde, All the Good about Bad Publicity; een onderzoek naar de positieve effecten van negatieve publiciteit, Scriptie Communicatiewetenschap, Universiteit van Amsterdam, april 2006. De scriptie geeft een theoretisch overzicht van en praktisch onderzoek naar mogelijke positieve effecten van negatieve publiciteit over een merk/product/instelling of organisatie. Allereerst geeft De Wilde een definitie van negatieve publiciteit met behulp van de begrippen evaluatieve lading, negativiteitsvooroordeel, respons, relevantie, betrokkenheid, reputatie en verantwoordelijkheid omtrent het onderwerp van de negatieve berichtgeving. Vervolgens brengt hij via literatuurstudie in kaart wat mogelijke positieve effecten zijn van negatieve publiciteit. Hij vond vijftien artikelen die zijdelings positieve effecten melden. De resultaten hieruit heeft hij geordend volgens de communicatie-overredingsmatrix van McGuire, die het informatieverwerkingsproces bij mensen opdeelt in twaalf stappen, van x naar X. Hieruit blijkt dat negatieve publiciteit positieve effecten kan hebben op de stappen.

Gerelateerde artikelen



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag