Handgemaakt! Wanneer levert communiceren hierover iets op?

Redactie | Verschijningsdatum 06-05-2015

Handgemaakt is hot. Op online marktplaats Etsy verkopen meer dan een miljoen aanbieders handgemaakte producten aan 20 miljoen klanten. Ook grotere bedrijven, zoals Gmunder Keramik in Oostenrijk, de Amerikaanse mega-wijnboer Columbia Crest, en de AMG divisie van Mercedes-Benz, verkopen hun producten als (gedeeltelijk) handgemaakt of ‘hand crafted’. Op de BBC is er zelfs een tv programma over de ‘handmade revolution’. Vreemd genoeg is er nog heel weinig onderzoek gedaan naar het aanprijzen van producten als handgemaakt. (Of de producten ook echt volledig handgemaakt zijn is een andere vraag. De meeste ‘handgemaakte’ producten worden gemaakt met hulp van machines, of het nu een ‘handgemaakt’ mes van Cut Brooklyn in New York betreft dat geslepen is met een machine, of een stuk kleding in het oude Mesopotamië dat geweven is op een Assyrisch weefgetouw. We hebben het hier over de communicatie over het product, niet over of het product ook echt handgemaakt is.) In een recent gepubliceerd onderzoek*, maken Christoph Fuchs (TU München), Martin Schreier (WU Wien), en ikzelf een begin.

Gerelateerde artikelen



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag