Het introduceren en handhaven van gedragsregels

Marten Waardenburg | Verschijningsdatum 19-03-2015

Gedragscodes, huisregels, bezoekersreglementen en gedragsregels voor leveranciers hebben elk een eigen introductietraject. Er bestaan verschillende soorten gedragsregels die bedrijven en organisaties kunnen hanteren, voor zichzelf en/of voor een of meer groepen stakeholders. De huisregels – de regels waaraan medewerkers zich dienen te houden – zijn waarschijnlijk de oudste vorm. Oorspronkelijk vooral een lijstje van ge- en verboden, maar steeds vaker aangevuld met gedragsregels, gebaseerd op normen en waarden. Naast deze huisregels hebben steeds meer organisaties een gedragscode, waarin zij voor hun stakeholders duidelijk maken volgens welke ethische normen en waarden zij handelen (en waarop het publiek hen mag afrekenen). Ten slotte zijn er de gedragsregels voor klanten en leveranciers, waarin de organisatie duidelijk maakt aan welke regels zij zich dienen te houden.

Gerelateerde artikelen



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag