Merkmanagement in de toekomst: luisteren, kaders scheppen & steentjes gooien

Intelligence redactie | Verschijningsdatum 13-02-2014

Assertievere consumenten die zelf beslissen waar ze aandacht besteden en die hun keuzes vooral laten bepalen door andere consumenten, zorgen ervoor dat marketeers steeds minder grip op merken hebben. De raad van advies van SWOCC signaleerde dat veel marketeers met deze ontwikkelingen worstelen. De vragen die leven: wat is er nu precies veranderd aan consumentenzijde '€“ en wat gaat er nog meer veranderen? Wat betekenen merken nog voor consumenten, en wat betekenen merken nog voor organisaties? Heeft het merk, zoals we het nu definiëren, straks nog wel bestaansrecht? Kunnen merken in de toekomst nog wel worden '€˜gemanaged'€™? En zo ja: hoe? Waar zal de regie over het merk binnen de organisatie komen te liggen? Wie zal er verantwoordelijk zijn voor het merk? Deze vragen komen aan bod in een onderzoeksproject met de werktitel '€˜Merkmanagement in de toekomst'€™. Onder leiding van Maarten Bouwhuis (BNR/RTL-Z) debatteerden Arlette Warmerdam (IBM), Frank Houben (KLM), Nico Rijkhoff (Ziggo), Joost Augusteijn (Rabobank), Herberth Samsom (InShared) en Tijs Timmerman (Heineken) '€“ aangevuld met zo'€™n 30 ervaren marketeers, communicatieverantwoordelijken en adviseurs in De Balie twee uur lang over vijf stellingen: De invloed van de actieve consument wordt sterk overdreven in ons vak. De consument baseert zijn merkkeuze op word of mouth en niet op merkcommunicatie. De merkmanager is geen regisseur, maar deelnemer in communicatie rondom het merk. Het merk heeft geen uitgewerkte positionering meer nodig. De marketingafdeling moet zich veel minder focussen op realtime rapportages en kortetermijnresultaten. Het huidige model van merkmanagement, waarbij alle aspecten van merken kunnen en worden beheerst, verliest zijn relevantie. Veel marketeers worstelen hiermee. SWOCC wil een visie ontwikkelen op een nieuwe vorm van merkmanagement en start een onderzoek, dat werd afgetrapt met een debat over 5 stellingen.

Gerelateerde artikelen



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag