(VPRA case) Crisiscommunicatie Patiëntencalamiteit Radiotherapie

elsbetheilander@adfogroep.nl | Verschijningsdatum 02-07-2015

Bij een centrum voor radiotherapeutische behandeling van kanker werd na vernieuwing van radiotherapie-apparatuur ontdekt dat er een fout was gemaakt bij de ingebruikname van de oude apparatuur. Een grote groep patienten had daardoor jarenlang een te lage stralingsdosis gekregen. Een te lage dosering zou de terugkeerkans onvoldoende kunnen verkleinen. Het crisismanagementteam (CMT) stond voor de opgave om de schade voor het centrum te beperken. Bex* werd gevraagd het CMT te adviseren en te ondersteunen. Doel van de strategie was om schade op ieder niveau te voorkomen en te minimaliseren. Gekozen werd voor een compacte, kordate en strak geregisseerde , maar tegelijkertijd ook zeer persoonlijke en empathische aanpak. En dat werkte: media hebben de communicatieboodschap neutraal gebracht. (Oud)patiënten en nabestaanden waardeerden de open en persoonlijke communicatie. Juridische procedures zijn daardoor uitgebleven. En de IGZ kwalificeerde de aanpak als ‘goed’. Dit is zeer uitzonderlijk.

Gerelateerde artikelen



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag