Zo maak je een social media-concurrentieanalyse: het Social Media-Concurrentiemodel

Redactie Intelligence | Verschijningsdatum 09-10-2015

Social media worden veelvuldig voor marketingdoeleinden ingezet, daarom is het belangrijk om te weten hoe succesvol je als organisatie hierin bent en hoe je concurrenten het doen. Uit onderzoek blijkt dat mensen het lastig vinden om een realistische inschatting te maken van de eigen inzet t.o.v. de activiteiten van concurrenten. Voorafgaand aan het opstellen van een social media marketingstrategie is het zinvol om een social media-concurrentieanalyse te maken. Guido Smit, dialogue manager bij ABN Amro, en Camillo Spratt van NoSuchCompany hebben onderzoek uitgevoerd onder 60 respondenten, afkomstig uit ZZP-, MKB- en multinationalomgeving. Op grond van de resultaten uit dit onderzoek ontwikkelden ze een stappenplan dat organisaties ondersteunt bij een deel van hun externe analyse. Dit stappenplan (het Social Media Concurrentie Model) biedt een goed overzicht van het social media-speelveld en maakt de belangrijke kansen en bedreigingen inzichtelijk. Het model kan voorafgaand aan – maar ook tijdens – de inzet van social media marketing worden gehanteerd.

Gerelateerde artikelen



Niet gevonden? Vraag het de redactie!

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, of bent u op zoek naar specifieke informatie? Laat het ons weten! Dan zorgen we ervoor dat deze content zo snel mogelijk wordt toegevoegd, of persoonlijk aan u wordt geleverd!

Stel uw vraag